Köp nu, betala senare
Köp nu, betala senare

Njut av din Lightswing® direkt

30 dagars ångerrätt
30 dagars ångerrätt

Så du har tid att tänka på det

 Beställ före kl. 16:00 för frakt samma dag
Beställ före kl. 16:00 för frakt samma dag

Vi förbereder din beställning samma dag

Allmänna villkor

Artikel 1 – Definitioner

I dessa allmänna villkor ska följande termer ha följande betydelser:

1. Tilläggsavtal: ett avtal där konsumenten förvärvar produkter, digitalt innehåll och / eller tjänster med avseende på ett distansavtal och dessa varor, digitalt innehåll och / eller tjänster levereras av entreprenören eller en tredje part på grundval av ett avtal mellan denna tredje part och entreprenören;
2. Reflektionsperiod: den period under vilken konsumenten kan använda sin ångerrätt;
3. Konsument: den fysiska person som inte agerar för ändamål som har samband med hans / hennes kommersiella, handel, hantverk eller yrkesverksamhet;
4. Dag: kalenderdag;
5. Digitalt innehåll: data som produceras och levereras i digital form;
6. Löpande prestationsavtal: ett avtal som avser leverans av varor, tjänster och/eller digitalt innehåll under en viss period;
7. Hållbar databärare: alla medel, inklusive e-post, som gör det möjligt för konsumenten eller entreprenören att lagra information som riktar sig till honom / henne personligen på ett sådant sätt att framtida konsultation och användning är möjlig under en period som motsvarar det syfte som informationen är avsedd för och som möjliggör oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.
8. Ångerrätt: Konsumentens möjlighet att inte fullfölja distansavtalet inom ångerfristen;
9. Entreprenör: den fysiska eller juridiska person som är medlem i Stichting Webshop Keurmerk och som tillhandahåller produkter, (tillgång till) digitalt innehåll och / eller tjänster till konsumenter på distans;
10. Distansavtal: ett avtal som ingås av företagaren och konsumenten inom ramen för ett organiserat system för distansförsäljning av produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster, varigenom exklusiv eller ytterligare användning görs av en eller flera tekniker för distanskommunikation fram till avtalets ingående;
11. Standardformulär för ångerrätt: det europeiska standardformuläret för ångerrätt som ingår i bilaga 1;
12. Teknik för distanskommunikation: ett medel som ska användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och entreprenören är tillsammans på samma plats vid samma tidpunkt.

Artikel 2 – Entreprenörens identitet

Illumade B.V.
François HaverSchmidtwei 2
8914 BC Leeuwarden
+31 0 854019637
kontakt@illumade.com
Handelskammarens nummer; 60513942
Momsregistreringsnummer; NL853943618B01

Om entreprenörens verksamhet omfattas av ett relevant licenssystem: information om tillsynsmyndigheten;

Om entreprenören utövar ett reglerat yrke:

  • den yrkesförening eller yrkesorganisation som han är medlem i
  • yrkestitel, den ort i EU eller i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet där den har utfärdats
  • en hänvisning till de regler för yrkesutövningen som är tillämpliga i Nederländerna och information om var och hur dessa regler för yrkesutövningen kan erhållas.

Artikel 3 – Tillämplighet

  1. Dessa allmänna villkor gäller för alla erbjudanden från entreprenören och för alla distansavtal som ingås av entreprenören och konsumenten.
  2. Innan ett distansavtal ingås ska entreprenören göra texten i dessa allmänna villkor tillgängliga utan kostnad och så snart som möjligt. Om detta är rimligt omöjligt ska entreprenören ange på vilket sätt de allmänna villkoren kan inspekteras och att de kommer att skickas gratis om så begärs innan distansavtalet ingås.
  3. Om distansavtalet ingås elektroniskt kan texten till dessa allmänna villkor, med avvikelse från föregående avsnitt och innan distansavtalet ingås, också levereras till konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten enkelt kan lagra den på en långvarig databärare. Om detta är rimligen omöjligt kommer det att anges var de allmänna villkoren kan ses elektroniskt och att de kommer att skickas till på konsumentens begäran utan kostnad, antingen via elektroniska medel eller på annat sätt, innan distansavtalet ingås;
  4. För det fall att särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor ska andra och tredje styckena äga motsvarande tillämpning och vid motstridiga villkor kan Konsumenten alltid åberopa den för Konsumenten mest förmånliga bestämmelsen.

Artikel 4 – Erbjudandet

  1. Om ett erbjudande är tidsbegränsat eller om vissa villkor gäller ska det uttryckligen framgå av erbjudandet.
  2. Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter, det digitala innehåll och/eller de tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna bedöma produkterna eller tjänsterna och/eller det digitala innehållet på ett adekvat sätt. Om företagaren använder bilder är de sanningsenliga bilder av de produkter och/eller tjänster som tillhandahålls. Uppenbara fel eller misstag i erbjudandet binder inte entreprenören.
  3. Alla erbjudanden innehåller sådan information att det står klart för Konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förenade med att acceptera erbjudandet.

Artikel 5 – Avtalet

  1. Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4 blir avtalet giltigt när konsumenten har accepterat erbjudandet och uppfyllt de villkor som ställts.
  2. Om konsumenten accepterade erbjudandet via elektroniska medel, ska entreprenören omedelbart bekräfta mottagandet av att ha accepterat erbjudandet via elektroniska medel. Så länge mottagandet av nämnda accept inte har bekräftats kan konsumenten avvisa avtalet.
  3. Om avtalet ingås elektroniskt kommer entreprenören att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för den elektroniska dataöverföringen och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska entreprenören vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
  4. Entreprenören kan, inom lagens gränser, samla in information om konsumentens förmåga att uppfylla sina betalningsskyldigheter och alla fakta och faktorer som är relevanta för att på ett ansvarsfullt sätt ingå distansavtalet. Om entreprenören, på grundval av resultaten av denna undersökning, har goda skäl att inte ingå avtalet, har han laglig rätt att vägra en order eller begäran som stöds av skäl eller att fästa särskilda villkor för genomförandet.
  5. Innan produkten levereras ska entreprenören skicka följande information tillsammans med produkten, tjänsten eller det digitala innehållet skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett tillgängligt sätt på en långvarig databärare:
    1. besöksadressen till företagarens affärsställe där konsumenten kan komma i kontakt med eventuella klagomål;
    2. villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utöva sin ångerrätt eller, i förekommande fall, tydlig information om att konsumenten är undantagen från ångerrätten
    3. information om befintliga kundtjänster och garantier efter försäljningen;
    4. Priset inklusive alla skatter för produkten, tjänsten eller det digitala innehållet, i förekommande fall leveranskostnaderna och sättet för betalning, leverans eller genomförande av distansavtalet;
    5. kraven för att säga upp avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller på obestämd tid.
    6. standardformuläret för ångerrätt om konsumenten har ångerrätt.
  6. Vid avtal om löpande räkning gäller bestämmelsen i föregående stycke endast den första leveransen.

Artikel 6 – Ångerrätt

I händelse av produkter:

  1. Konsumenten kan frånträda ett avtal om köp av en vara utan att ange skäl under en betänketid om minst 14 dagar. Näringsidkaren får fråga konsumenten om skälet till frånträdandet men kan inte tvinga konsumenten att uppge skälen.
  2. Den betänketid som avses i första stycket börjar löpa den dag då konsumenten eller en av konsumenten i förväg utsedd tredje man som inte är transportör tar emot varan, eller
    1. om konsumenten beställde flera produkter i samma ordning: den dag då konsumenten eller en tredje part som utsetts av honom mottog den sista produkten. Entreprenören kan vägra en beställning av flera produkter med olika leveransdatum förutsatt att han tydligt informerar konsumenten före beställningsprocessen.
    2. om leveransen av en produkt består av flera partier eller delar: den dag då konsumenten eller en tredje part som utsetts av honom mottog den sista satsen eller den sista delen.
    3. vid avtal om regelbunden leverans av produkter under en viss period: den dag då konsumenten eller en tredje part som utsetts av denne tog emot den första produkten.

När det gäller tjänster och digitalt innehåll som inte levereras på en fysisk bärare:

  1. Konsumenten kan säga upp ett avtal om tjänster eller ett avtal om leverans av digitalt innehåll som inte levereras på en fysisk bärare utan att ange skäl under minst 14 dagar. Företagaren kan fråga konsumenten om orsaken till återkallandet men kan inte tvinga honom att ange sina skäl.
  2. Den betänketid som avses i artikel 3 börjar löpa dagen efter det att avtalet har ingåtts.

Förlängd betänketid för varor, tjänster och digitalt innehåll som inte har levererats på en fysisk bärare om ingen information har lämnats om ångerrätten:

  1. Om företagaren inte har gett konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätten eller inte har tillhandahållit standardformuläret för ångerrätt, löper reflektionstiden ut tolv månader efter utgången av den ursprungliga reflektionstiden i enlighet med den reflektionstid som fastställs i de tidigare underavsnitten i denna artikel.
  2. Om näringsidkaren har lämnat konsumenten den information som avses i föregående stycke inom tolv månader från den ursprungliga betänketidens startdag, löper betänketiden ut 14 dagar efter den dag då konsumenten tog emot informationen.

Artikel 7 – Konsumentens skyldigheter under betänketiden

  1. Under denna period ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Konsumenten får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa produktens art, egenskaper och effekt. Utgångspunkten är att konsumenten endast får hantera och undersöka produkten på samma sätt som man får hantera en produkt i en butik.
  2. Konsumenten ansvarar endast för den värdeminskning på varan som beror på att hanteringen av varan gått längre än vad som är tillåtet enligt punkt 1.
  3. Konsumenten är inte ansvarig för minskningen av produktens värde om entreprenören inte har gett honom all juridisk information om ångerrätten innan avtalet ingicks.

Artikel 8 – Utövande av konsumentens ångerrätt och kostnader

  1. Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska han meddela entreprenören otvetydigt med standardformuläret för ångerrätt inom reflektionsperioden.
  2. Konsumenten ska returnera produkten eller leverera den till (den auktoriserade representanten för) entreprenören så snart som möjligt men inom 14 dagar räknat från dagen efter det meddelande som avses i stycke 1. Detta behöver inte göras om entreprenören erbjöd sig att samla in produkten själv. Konsumenten observerade perioden för att returnera produkten under alla omständigheter om produkten returneras före utgången av reflektionsperioden.
  3. Konsumenten ska returnera produkten med alla levererade tillbehör och om det är rimligt möjligt i originalskick och förpackning och i enlighet med rimliga och tydliga instruktioner som ges av entreprenören.
  4. Risken och bevisbördan för att ångerrätten utövas på ett korrekt sätt och i rätt tid faller på konsumenten.
  5. Konsumenten ska bära de direkta kostnaderna för att returnera produkten. Om företagaren inte har meddelat att konsumenten måste bära dessa kostnader eller om företagaren påpekade att han själv kommer att bära kostnaderna, behöver konsumenten inte betala kostnaden för att returnera produkten.
  6. Om konsumenten frånträder avtalet efter att först uttryckligen ha begärt att utförandet av en tjänst eller leveransen av gas, vatten eller el som inte har gjorts redo för försäljning inte ska påbörjas i en begränsad volym eller given kvantitet under betänketiden, ska konsumenten betala entreprenören ett belopp som motsvarar den del av skyldigheten som redan har utförts vid tidpunkten för frånträdandet jämfört med fullgörandet av skyldigheten.
  7. Konsumenten ska inte bära kostnaderna för att utföra tjänster för leverans av vatten, gas eller el som inte har tillhandahållits för försäljning i en begränsad volym eller kvantitet, eller för leverans av fjärrvärme, om
    1. näringsidkaren inte har lämnat konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätt, ersättning för kostnader vid ångerrätt eller standardformuläret för ångerrätt, eller
    2. om konsumenten inte uttryckligen har begärt att utförandet av tjänsten eller leveransen av gas, vatten och el eller fjärrvärme ska påbörjas under betänketiden.
  8. Konsumenten ska inte bära någon kostnad för hel eller delvis leverans av digitalt innehåll som inte är lagrat på en fysisk bärare om
    1. han inte före leveransen uttryckligen har samtyckt till att avtalet börjar fullgöras före utgången av betänketiden
    2. han inte bekräftade att förlora sin ångerrätt när han gav sitt samtycke; eller
    3. Entreprenören misslyckades med att bekräfta konsumentens uttalande.
  9. Om konsumenten utövar sin ångerrätt upphör alla tilläggsavtal att gälla enligt lag.

Artikel 9 – Entreprenörens skyldigheter vid frånträde

  1. Om entreprenören gör meddelandet om återkallelse på elektronisk väg möjligt, ska han omedelbart skicka ett returkvitto.
  2. Entreprenören ska återbetala alla betalningar som gjorts av konsumenten, inklusive eventuella leveranskostnader som konsumenten kan debitera för den returnerade produkten, så snart som möjligt men inom 14 dagar efter den dag då konsumenten meddelade honom om återkallandet. Om inte entreprenören erbjuder sig att hämta produkten själv kan han vänta med att betala tillbaka tills han har mottagit produkten eller tills konsumenten bevisat att han returnerade produkten, beroende på vad som inträffar först.
  3. Företagaren ska använda samma betalningsmedel som konsumenten använde, såvida inte konsumenten samtycker till en annan metod. Återbetalningen är kostnadsfri för konsumenten.
  4. Om konsumenten valde en dyrare leveransmetod istället för den billigaste standardleveransen, behöver entreprenören inte ersätta de extra kostnaderna för den dyrare metoden.

Artikel 10 – Uteslutning av ångerrätten

Entreprenören kan utesluta följande produkter och tjänster från ångerrätten men endast om entreprenören meddelade detta tydligt när han lämnade erbjudandet eller i alla fall i god tid innan avtalet ingicks:

  1. Produkter eller tjänster med ett pris som är föremål för fluktuationer på den finansiella marknaden som entreprenören inte har något inflytande över och som kan inträffa inom ångerfristen;
  2. Avtal som ingås under en offentlig auktion. En offentlig auktion definieras som en försäljningsmetod varigenom entreprenören erbjuder produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster till konsumenten som är personligen närvarande eller har möjlighet att vara personligen närvarande vid auktionen under ledning av en auktionsförrättare och varigenom den framgångsrika budgivaren är skyldig att köpa produkterna, det digitala innehållet och/eller tjänsterna.
  3. Tjänsteavtal, efter att tjänsten har utförts till fullo, men endast om
    1. utförandet påbörjades med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande; och
    2. konsumenten har uppgett att han kommer att förlora sin ångerrätt så snart entreprenören har fullgjort avtalet.
  4. Tjänsteavtal om att ställa bostad till förfogande när en viss genomförandetid tillhandahålls och annat än för bostadsändamål, godstransporter, biluthyrningstjänster och catering;
  5. Avtal som avser fritidsaktiviteter när ett visst datum eller en viss period för utförandet har avtalats i avtalet;
  6. Produkter som tillverkas i enlighet med konsumentens specifikationer, som inte är prefabricerade och som tillverkas på grundval av konsumentens individuella val eller beslut eller som är avsedda för en viss person;
  7. Lättfördärvliga produkter eller produkter med begränsad hållbarhet.
  8. Förseglade produkter som av hälso- eller hygienskäl inte är lämpliga att returneras och vars försegling har brutits;
  9. Produkter som på grund av sin beskaffenhet är oåterkalleligt blandade med andra produkter;
  10. Alkoholhaltiga drycker för vilka priset har avtalats vid avtalets ingående men där leverans kan ske först efter 30 dagar och vars verkliga värde beror på fluktuationer på marknaden som entreprenören inte kan påverka.
  11. Förseglade ljud- och videoinspelningar samt datorprogram vars förseglingar brutits efter leverans;
  12. Tidningar, tidskrifter eller magasin, med undantag för prenumerationer på dessa;
  13. Leverans av digitalt innehåll på annat sätt än på en fysisk bärare, men endast om
    1. utförandet påbörjades med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande;
    2. konsumenten har förklarat att han eller hon förlorar sin ångerrätt genom att göra detta.

Artikel 11 – Priset

  1. Priserna på de produkter och/eller tjänster som tillhandahålls ska inte höjas under den giltighetstid som anges i erbjudandet, med förbehåll för prisändringar till följd av ändrade momssatser.
  2. Med avvikelse från föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som ligger utanför entreprenörens kontroll, till rörliga priser. I erbjudandet ska anges att det kan förekomma fluktuationer och att eventuella angivna priser är riktpriser.
  3. Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är tillåtna endast om de är en följd av ny lagstiftning.
  4. Prishöjningar från 3 månader efter att avtalet ingåtts är endast tillåtna om entreprenören har föreskrivit det och
    1. de är en följd av lagbestämmelser eller föreskrifter, eller
    2. konsumenten har rätt att säga upp avtalet före den dag då prishöjningen börjar gälla.
  5. Alla priser som anges vid tillhandahållande av produkter eller tjänster är inklusive moms.

Artikel 12 – Fullgörande av avtal och extra garanti

  1. Entreprenören garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, med de specifikationer som anges i erbjudandet, med rimliga krav på användbarhet och/eller tillförlitlighet och med gällande lagbestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter på dagen för avtalets ingående. Om så avtalats garanterar entreprenören också att produkten är lämplig för annan än normal användning.
  2. En extra garanti som erbjuds av entreprenören, hans leverantör, tillverkare eller importör ska aldrig påverka de rättigheter och krav som konsumenten kan utöva mot entreprenören om en brist i uppfyllandet av entreprenörens skyldigheter om entreprenören har misslyckats med att uppfylla sin del av avtalet.
  3. Med “extra garanti” avses varje åtagande av entreprenören, hans leverantör, importör eller tillverkare i vilken han överlåter vissa rättigheter eller fordringar till konsumenten som går längre än vad han enligt lag är skyldig att göra om han inte uppfyller sin del av avtalet.

Artikel 13 – Leverans och verkställighet

  1. Entreprenören ska utöva bästa möjliga omsorg vid bokning av order och utförande av produktorder och vid bedömning av förfrågningar om tillhandahållande av tjänster.
  2. Leveransplatsen är på den adress som konsumenten har angett till entreprenören.
  3. Med vederbörlig hänsyn till bestämmelserna i artikel 4 i dessa allmänna villkor ska entreprenören utföra accepterade beställningar med lämplig hastighet men minst inom 30 dagar, såvida inte en annan leveransperiod har avtalats. Om leveransen har försenats, eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras, ska konsumenten informeras om detta inom en månad efter beställningen. I sådana fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnad och med rätt till eventuell ersättning.
  4. Efter avvisning i enlighet med föregående stycke ska entreprenören återbetala den betalning som konsumenten har gjort omedelbart men åtminstone inom 30 dagar efter avvisningen.
  5. Risken för förlust och / eller skada på produkter kommer att bäras av entreprenören fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en representant som utsetts i förväg och gjorts känd för konsumenten, såvida inte annat uttryckligen avtalats.

Artikel 14 – Avtal om fortlöpande prestation: löptid, uppsägning och förnyelse

  1. Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som ingåtts på obestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med iakttagande av uppsägningsreglerna och med högst en månads uppsägningstid.
  2. Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som ingåtts för en viss tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster i slutet av den specifika perioden, med vederbörligt iakttagande av uppsägningsreglerna och med högst en månads uppsägningstid.
  3. Konsumenten kan säga upp de avtal som nämns i föregående stycken:
    • när som helst och inte vara begränsat till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
    • åtminstone på samma sätt som de ingicks av honom;
    • alltid med samma varsel som entreprenören föreskrev för sig själv.
  4. Ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster får inte automatiskt förlängas eller förnyas för en bestämd tid.
  5. Utan hinder av vad som sägs i föregående stycke får ett avtal som gäller för viss tid och som omfattar regelbunden leverans av dagstidningar, tidskrifter, veckotidningar och tidskrifter, underförstått förnyas för en bestämd tid om högst tre månader, om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet mot slutet av förlängningsperioden med en uppsägningstid om högst en månad.
  6. Ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av varor eller tjänster kan endast förlängas underförstått på obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp det med en månads varsel. Uppsägningstiden är högst tre månader om avtalet avser leverans av dagstidningar, tidningar och veckotidningar och tidskrifter som sker regelbundet men mindre än en gång i månaden.
  7. Ett avtal med begränsad varaktighet om regelbunden leverans av provtidningar, dagstidningar, veckotidningar och tidskrifter (prov- eller introduktionsabonnemang) förnyas inte underförstått utan upphör automatiskt efter prov- eller introduktionsperioden.
  8. Om avtalstiden är längre än ett år, får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid om högst en månad, såvida inte skälighet och rättvisa talar emot uppsägning före utgången av den avtalade tiden.

Artikel 15 – Betalning

  1. Om inte annat anges i avtalet eller i tilläggsvillkoren ska de belopp som konsumenten ska betala betalas inom 14 dagar efter betänketiden eller, om det inte finns någon betänketid, inom 14 dagar efter det att avtalet ingåtts. Vid avtal om att tillhandahålla en tjänst börjar denna period löpa den dag då konsumenten mottog bekräftelsen på avtalet.
  2. Vid försäljning av produkter till konsumenter är det inte tillåtet att i de allmänna villkoren avtala om förskottsbetalning med mer än 50 %. Om förskottsbetalning avtalats får konsumenten inte göra gällande någon rätt avseende utförandet av den aktuella beställningen eller den aktuella tjänsten innan den avtalade förskottsbetalningen erlagts.
  3. Konsumenten har skyldighet att omedelbart informera entreprenören om eventuella felaktigheter i de betalningsuppgifter som lämnats eller specificerats.
  4. Om konsumenten inte har uppfyllt sin betalningsskyldighet i tid och entreprenören har påpekat för honom att betalningen var sen och gett konsumenten en period på 14 dagar för att uppfylla betalningsskyldigheterna, ska konsumenten betala den lagstadgade räntan på det belopp som ska betalas och entreprenören har rätt att debitera konsumenten för eventuella utomrättsliga inkassokostnader. Dessa utomrättsliga inkassokostnader uppgår till högst 15% för utestående belopp upp till 2 500 €, 10% för följande 2 500 € och 5% för följande 5 000 €, med ett minimum på 40 €. Entreprenören kan avvika från de ovannämnda beloppen och procentsatserna till förmån för konsumenten.

Artikel 16 – Klagomålsförfarande

  1. Entreprenören har ett väl publicerat klagomålsförfarande och hanterar klagomålet i enlighet med detta klagomålsförfarande.
  2. Klagomål på genomförandet av avtalet måste lämnas in fullständigt och tydligt beskrivet till entreprenören inom rimlig tid efter att konsumenten har upptäckt bristerna.
  3. Klagomål som lämnas till entreprenören kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre behandlingstid kommer entreprenören att svara inom 14 dagar med ett meddelande om mottagande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
  4. Ett klagomål om en produkt, tjänst eller företagarens tjänst kan också lämnas in via ett klagomålsformulär på konsumentsidan på webbplatsen för Stichting Webshop Keurmerk (länk). Klagomålet kommer sedan att skickas både till den berörda entreprenören och till Stichting Webshop Keurmerk.
  5. Webshop Keurmerk kommer inte att behandla en tvist eller avbryta hanteringen om entreprenören har beviljats betalningsinställelse, har förklarats i konkurs eller faktiskt har avslutat sin affärsverksamhet eller om webbshoppen har stängts av eller avbrutits av Webshop Keurmerk.
  6. En tvist kommer endast att behandlas av Webshop Keurmerk om konsumenten först har lämnat in sitt klagomål till entreprenören inom rimlig tid.
  7. Senast tolv månader efter det att tvisten uppkommit ska tvisten skriftligen lämnas till Webshop Keurmerk.
  8. Det är också möjligt att registrera klagomål via den europeiska ODR-plattformen (länk).

Artikel 17 – Tvister

  1. Endast nederländsk lag gäller för avtal mellan entreprenören och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller för. Även om konsumenten bor utomlands.
  2. Wienkonventionen om försäljning är inte tillämplig.

Artikel 18 – Kompletterande eller avvikande bestämmelser

Tilläggsbestämmelser eller avvikelser från dessa villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och ska dokumenteras skriftligen eller på ett sådant sätt att de kan lagras av konsumenten på ett lättillgängligt sätt på ett varaktigt medium.

Artikel 19 – Ändring av de allmänna villkoren för Stichting Webshop Keurmerk

När Stichting Webshop Keurmerk kommer att göra en ändring kommer vi att informera entreprenören via nyhetsbrevet och placera de senaste villkoren på vår webbplats (https://www.keurmerk.info/nl/algemene-voorwaarden/)

Ändringar av dessa villkor träder i kraft först efter det att de har offentliggjorts på lämpligt sätt, under förutsättning att den för konsumenten mest fördelaktiga bestämmelsen gäller vid tillämpliga ändringar under ett erbjudandes giltighetstid.

Adress Stichting Webshop Keurmerk:
Willemsparkweg 193,
1071 HA Amsterdam.

Webshop trustmark